دانلود آهنگ لري بختياري
انواع موسيقي در قوم لرهم اكنون موسيقي لري در قالب ترانه به هفت بخش تقسيم ميشود كه عبارتند از موسيقي و ترانههاي غنايي و عاشقانه، موسيقي و ترانههاي حماسه رزمي، موسيقي و ترانههاي سوگواري، موسيقي و ترانههاي فصول، موسيقي و ترانههاي كار، موسيقي و ترانههاي طنز و سرودهاي مذهبي.
مانند ضامن آهو، سراي خاموشان (شهر بيصدا) و دوازده كلام ياري. پس از انقلاب ۵۷
پس از انقلاب ۵۷ به علت برخوردهاي شديد با اجراي موسيقي به ويژه موسيقي قومي، از ميزان مشاركت موسيقي در بخشهاي مختلف زندگي قومي كاسته شد اما در گذشته موسيقي شادمانه و غنايي همراه با رقصهاي جمعي صورت ميگرفت.موسيقيسازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلكالافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا
سرنانوشتار اصلي: سرنا البته سُرناي كنوني به مراتب از بوقهاي شاخي اوليه پيشرفته تر است، ولي عضوي از خانواده سازهاي بادي يا بوقي بهشمار ميآيد.دهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه شايان ذكر است كه در موسيقي كردي از اين كمانچه استفاده نميشود و با وجود وجوه اشتراك ميان اين دو موسيقي كمانچه پشت باز فقط به عنوان ساز انحصاري مردم لر مطرح است.
دانلود آهنگ لري بختياري اصيل
تنبكنوشتار اصلي: تنبكتمبك يكي از سازهاي كوبهاي پوستي است و از نظر سازشناسي جزء طبلهاي جامشكل محسوب ميشود كه از اين خانواده ميتوان به سازهاي مشابه مانند داربوكا در كشورهاي عربي و تركيه و همچنين زيربغلي در افغانستان اشاره كرد.تنبورنوشتار اصلي: تنبور
تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال همچنين از آثار و شواهد به دست آمده در اين مناطق تصاويري از آلات موسيقي دوران مانند شيپور و تنبور بر روي ظروف نقره وجود دارد كه حاكي از رواج موسيقي نزد اين قوم در عهد ساساني است.
ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه است دشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي ميكنند و دوستان زار ميزنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي ميبرد خواهرت موي ميبرد همه گيسو ميبرندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي ميبرد
برجستهترينسازي كه اين نغمهها را مينوازد «تنبور» (تميره) است.بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانههاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيم در تعدادي از ترانهها شروع ملودي با سكوت همراه است (وجه مشترك با قوم كرد)، ليكن در اجراها همواره چوبي لري كه به زبان چوبي سه پا ناميده ميشود، با چوبي كردي متفاوت است.بررسي و تحليل ملودي ترانهها
دانلود آهنگ لري شاد عروسي لرستان سه پا
ملوديها در سه بخش باستاني (شامل كلامها)، روستايي (همراه با دوزله و دهل) و شهري (همراه با كمانچه و گاه در كنار ساير سازها) قرار ميگيرند. ويژگيهاي كلي موسيقي لري
ترانه دايه دايه
در دوران جنگ ايران و عراق استاد محمد ميرزاوندي اين تصنيف رو به عنوان اثري ماندگار براي رزمندگان در دفاع از كشور ثبت كرد سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور، دربارهٔ اين تصنيف گفت:[نيازمند منبع]
هالوه گَنِم خَرِم، دوره دوره، كَشكِلَه شيرازي خرمآبادي كه قصهٔ عشق و عاشقي و مهر و دوستي سادهٔ روستايي است كه در هر منطقه به فراخور حال خود تا حدودي تغييراتي در آن دادهاند.در سرزمين باستاني لرستان، قرن هاست كه سه فرهنگ مختلف در كنار هم به حيات خود ادامه داده اند. موسيقي لرستان از تنوع و پيشينهاي كهن برخوردار است.
نوازندگان و سرايندگان اين سرزمين توشمالها هستند كه ازجايگاه ويژه اي برخوردارند.▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : - ياري و سحري نام دو آهنگي است كه ويژه سوگواري است و براي مراسم خاكسپاري مورد استفاده قرار مي گيرد.ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص واشعار مور است.
ـ تبرزكويي، اين نوايي بهاري است كه درهنگام كوچ نواخته مي شود. درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.
● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان كنكاش در وقايع گذشته بر مردم لرستان و سيري در ژرفاژرف سرگذشت فرهنگي و تاريخي آن، در گرو بررسي موشكافانه در چهرههاي ناشناخته زندگاني نياكان سختكوش اين مرز و بوم است.
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) در بيان قدمت اين آواز همين بس كه آن را اصيلترين، محبوبترين، رايجترين و مردمآشناترين نواي كهن ميشناسند.
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود آهنگ لري بختياري دي بلال
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) در فرم اجراي اين آوازها كه بنا به ذوق و انديشه اين دو شاعر، آفريده شدهاند، از اشعار ايشان استفاده ميشود.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) اين آواز را مردان به همراهي كمانچه ميخوانند و با اشعاري به گويش لري، فضاي حزنانگيز موسيقي آن را غمي دو چندان ميبخشند.آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه ميزني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو
▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري ـ سرنا، دهل، كمانچه (تال)، تنبك (تمك)، تنبور.
دانلود آهنگهاي لري خرم آبادي
▪ مقامهاي شادي – عروسي ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) ▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
موسيقي در لرستان از ديرباز از اهميت و نقش به سزايي برخوردار بوده است و در جاي جاي زندگي مردمان اين ديار حضوري پررنگ داشته است، غم و شادي، سور و سوگ، كار و فراغت و مردم لرستان از ديرباز با موسيقي انس و الفت خاصي داشته اند.سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: عزيزبك خواني، ساري خواني، شاهنامه، نظامي خواني، هوره و مويه ازديگر انواع آوازهاي لرستان است.
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
موسيقي محلي لرستان چندان ناشناخته نيست؛ ولي برخلاف بسياري از موسيقيهاي نواحي ديگر ايران، از حيث مقامات محدود است و معمولاً در «دستگاه ماهور» اجرا ميشود.
مردم لرستان اصولا“ براين باور هستند كه سرودخواندن دركارهاي دسته جمعي باعث تقويت در كارشان مي شود.نوازندگان و سرايندگان اين سرزمين توشمالها هستند كه ازجايگاه ويژه اي برخوردارند.▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : ـ آهنگ سواركاري كه ويژه سواركاران است و سرشار از هيجان مي باشد.
● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان ● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) متداولترين اين آوازها، كه نقش بسيار مهمي را در اين موسيقي ايفا ميكنند، عليسونه است كه توسط مردان، به شيوهٔ تكي يا گاه به صورت مكالمات چهار يا پنج نفري (به حالت سؤال و جواب) همراه با كمانچه كه ساز ويژهٔ موسيقي لري است، اجرا ميشود.
برخي اوقات نوازندگان، اين مقام را بدون آواز و با ساز تنها، به عنوان مقدمهاي براي خواندن ترانهها، قطعات ضربي و رقص اجرا ميكنند.بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير رخت بر بند تا رخت بربندم از اين سراي دلگيركه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پير شدهايم.پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود آهنگ لري بختياري عصر جديد
عصا در دستم گويي پاهاي من است.▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) در فرم اجراي اين آوازها كه بنا به ذوق و انديشه اين دو شاعر، آفريده شدهاند، از اشعار ايشان استفاده ميشود.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست، شادي از خاطرم رفت و غم به يادم مانده است.
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه ميزني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو ▪ دانلود آهنگ هاي شاد لري سه پا مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري دوزله، بلور ▪ مقامهاي شادي – عروسي سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)
دانلود آهنگ لري بختياري اصيل
▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
.موسيقي در لرستان از ديرباز از اهميت و نقش به سزايي برخوردار بوده است و در جاي جاي زندگي مردمان اين ديار حضوري پررنگ داشته است، غم و شادي، سور و سوگ، كار و فراغت و مردم لرستان از ديرباز با موسيقي انس و الفت خاصي داشته اند.سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
فرد رقصنده را نيز «بازِنَه» مي گويند؛ شايان ذكر است كه لفظ رقص و رقاص در بين لران كاربردي ندارد و گاه نيز موهن قلمداد مي گردد. است. شعر در نزد ايلات و عشاير، از جمله مردم لرستان، اهميت و ارزش خاصي دارد. حقيقي مقالهاي در معرفي موسيقي لرستان نوشته و آن را در اختيار خبرگزاري تسنيم قرار داده است.چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را ميتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزج) سازهاي رايج درموسيقي لرستان كه به سه دسته سازهاي بادي، زهي و كوبه ايي تقسيم ميشوند.
مقدمه:كنكاش دروقايع گذشته برمردم لرستان و سيري در ژرفاي سرگذشت فرهنگي وتاريخي آن درگرو بررسي موشكافانه درچهرههاي ناشناخته زندگاني نياكان سخت كوش اين مرز بوم است. درسرزمين باستاني لرستان، قرنهاست كه سه فرهنگ مختلف دركنار هم به حيات خود ادامه دادهاند فرهنگ لري – لكي – بختياري، اين سه قوم كه هركدام پشتوانه ايي بسيار غني از فرهنگ و تاريخ دارند درحوزههاي خاصي درهم اثرگذاشته يا ازيكديگر تأثيرگرفتهاند و با وجود همبستگي تاريخي وفرهنگي، هركدام وجوه مستقل فرهنگي خويش را نيز دارا بودهاند. باوجود اينكه با مطالعه ومعرفي آثار فرهنگي مادي ومعنوي هرجامعه و پژوهش علمي درهمين گذرگاه سخت ودقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگي مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز وبوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقيايي روزنههايي ازاين تصوير توصيف ناپذير را ميگشاييم.
تاريخچه موسيقي درلرستان (تصوير1)قطعه سفالي كه از [كاسو]ها يا [كاسي]ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستانهاي زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزديكي چادرها يا كلبههايي نشان داده است (تصوير 2)
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستان
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبهاي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان
دانلود آهنگ لري غمگين برادر
موسيقي را ميتوان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازيالف )موسيقي آوازي يا كلامي از كهن ترين موسيقيهاي لرستان است.1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانههايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا ميشود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران
برخي از اين آواها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاهالو گنم خر كه به معني ((دايي گندم خر)) است و از ترانههاي مشهور لري در مقام سه پا است.آواهاي عاشقانه مانند:
3-كلامهاي ديني يا سرودههاي مذهبي:.4-مويهها (سوگواري):
5-آواهاي دلتنگي و غريبي:6- آوازهاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي ميتوان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:7-آوازهاي طنز و هجو:اين ترانهها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اواها ميتوان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نباتكاسمسا اشاره نمود.8-موسيقي آواز كار (ترانههاي كار): چنين آوازهايي را هنوز ميتوان در نقاط دور از هيا هوي شهر و شهر نشيني شنيد.ب- موسيقي سازي:
- مقامهاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري):و قتي صداي ساز بلند ميشود لرها دوست دارند كه با آن همراه شوند.نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقامهاي سوگواري: نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروفترين مقامهاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهشيونيياري
كريمخاني3-مقامهاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)( گرچه اعتقاد كلي بر آن بود كه دوره ي اقتدار كاسيت ها از تاريك ترين ادوار تاريخ بين النهرين است.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند: آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
م (كه در مجموعه هرتسفلد نگهداري مي شود )يك پيكرك مفرغي انساني ديده مي شود كه حالت و طرز قرار گرفتن بازوان آن ياد آور رقصهاي انفرادي است. همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود داردم است (همان 47) مبين همين موضوع است.
منبع سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/